top of page
Sj. (Sjoerd) Vredenberg

Lakatos – uw vertrouwenspersoon

Bijgewerkt op: 22 nov.


Door Sj. (Sjoerd) Vredenberg


Veilig voelen op het werk, dat komt elke medewerker toe! Beleid voeren om psychsociale arbeidsbelasting te voorkomen of te beperken, is wat de Arbowet aan werkgevers verplicht stelt. We hebben het dan bijvoorbeeld over ongewenst gedrag zoals pesten, seksuele intimidatie, agressie en geweld en discriminatie. Uw vertrouwenspersoon draagt bij aan het creëren van een veilige werkomgeving.


De vertrouwenspersoon

De vertrouwenspersoon is voor uw medewerkers het aanspreekpunt als de medewerker het gevoel heeft betrokken te zijn bij ongewenste omgangsvormen maar ook bij andere integriteitskwesties.


Misstanden

De medewerker moet eenvoudig een onafhankelijk luisterend oor kunnen vinden bij een door hem of haar ervaren misstand.


Ongewenst gedrag

Bij ongewenst gedrag dat een medewerker ervaart moet gedacht worden aan:


  • Pesten

  • Agressie en geweld

  • Seksuele intimidatie

  • Discriminatie


U hebt als organisatie waarschijnlijk concrete normen gedefinieerd wat onder deze verschillende begrippen wordt verstaan. Met andere woorden: u hebt met uw medewerkers bepaald waar in uw organisatie de rode lijn ligt van wat wel, en wat niet kan. Of van een mogelijke misstand sprake is, daar hebben uw medewerkers dus een beeld bij. Overigens blijft het primair de eigen ervaring of de medewerker het overschrijden van een grens ervaart!


Integriteitskwesties

Contact met een vertrouwenspersoon kan ook gezocht worden bij andere integriteitskwesties. Daarmee hebben we het over een breed terrein van mogelijke misstanden. Het helpt om te bedenken dat oprechtheid, eerlijkheid of betrouwbaarheid in het geding is: zijn er geen bijbedoelingen, gaat het over ‘waarheid’ en wordt gedaan wat wordt gezegd!


Denk hierbij aan:


  • Niet-integere afnemers of leveranciers

  • Intern en extern informeren (o.a. misleiding)

  • Besturen van de organisatie (denk aan toezicht)

  • Financiële misstanden (bijv. fraude)

  • Producten of diensten (waaronder veiligheid)

  • Mededinging (denk aan omkoping)


Ook hierbij is het nodig dat alle medewerkers ‘gevoel en beeld’ hebben of op deze terreinen sprake is van een integriteitskwestie. M.a.w. waar ligt ook hier de rode lijn?


De goede vertrouwenspersoon

De vertrouwenspersoon in uw organisatie is:


  • Onafhankelijk

  • Toegankelijk

  • Vakbekwaam

  • Vindbaar


Wat doet uw vertrouwenspersoon

Uw vertrouwenspersoon is voor de medewerker in de eerste plaats een luisterend oor. Zeker bij het eerste contact is hij of zij zonder oordeel, komt niet direct met een oplossing, en niet te snel met conclusies. De medewerker voelt zich gehoord!


Daarna kan de vertrouwenspersoon behulpzaam zijn door te adviseren en te faciliteren richting een gesprek tussen betrokkenen.


De vertrouwenspersoon kan helpen als de medewerker een klacht wil indienen.


Als het een goede volgende stap lijkt, kan de vertrouwenspersoon behulpzaam zijn bij het doorverwijzen naar andere hulpverleners.


Preventie

De vertrouwenspersoon kan ook een belangrijke rol hebben in de fases die voorafgaan aan mogelijke misstanden.


Zo zal de vertrouwenspersoon van waarde kunnen zijn bij vroegtijdig signaleren van gedragingen die later kunnen leiden tot ervaren misstanden.


Het geven van voorlichting aan medewerkers door de vertrouwenspersoon kan een preventieve werking hebben en bovendien positief bijdragen aan de toegankelijkheid van de vertrouwenspersoon.


In- of extern

Voor organisaties kan het in dienst hebben van een vertrouwenspersoon (nog) een te grote stap zijn. Als het gevolg daarvan is dat er geen vertrouwenspersoon is of komt, is het extern betrekken van deze belangrijke rol in de organisatie beslist een goed alternatief!


Door de kennis en ervaring van Lakatos, hebt u in ons een heel goede partij die deze rol in uw organisatie kan vervullen.


Lakatos voor uw vertrouwenspersoon

Wij zijn voor uw medewerkers graag de onafhankelijke, professionele, aanspreekbare en makkelijk te bereiken vertrouwenspersoon.


Daarbij zijn we er niet alleen in het geval van een vermeende misstand. We helpen ook graag de rode lijn te bepalen, werken graag aan een goed contact met medewerkers, geven voorlichting, zijn de antenne voor ontwikkelingen en koppelen daarover helder terug.


Dat betekent dat we regelmatig zichtbaar zijn en altijd eenvoudig bereikbaar!

Kosten

Onze dienst kent een eenvoudig vergoedingenmodel:


Abonnement

€ 975,- per jaar


Vergoeding voor inzet

€ 125,- per uur

*) Advies, opleiding en training en individuele casuïstiek


Contact

Graag komen we met u in contact over deze overzichtelijke en ontzorgende Lakatos-dienstverlening.


U kunt ons op de volgende manieren bereiken:


Voor de printversie van dit artikel, klik hier.

コメント


bottom of page